Ferm Kombucha / Pentawards
Ferm Kombucha. Eventjes stoefen; wat begon als lokale held, onder de naam “Cult”, werd de underdog in de Pentawards 2018 onder de naam “Ferm”. Een parcours met duizend vragen zoals wie, wat en waarom, eindigde in het Guggenheim Museum (NY) tussen producten zoals Fanta, SevenUp, Pepsi, Evian, Heineken, …
Microbrewery: Cult fermented drinks, had goud in hun handen met hun unieke, gezonde, gefermenteerde frisdrank. Ze wilden upscalen, het zelfde publiek behouden, een nieuw publiek aanboren en vooral beter herkend worden. De naam ‘Cult’ (komt van cultured) was niet schaalbaar omwille van copyright redenen en een nieuwe naam moest gevonden worden. ‘Ferm’ was de piste die weerhouden werd. Deze dekte de lading best: komt van ‘fermented’ en uiteraard van ‘ferm’ zoals we het kennen. Ferm was ferm.
Voor de rest kreeg ik carte blanche. We besloten de smaakdifferentiatie te duiden aan de hand van uitgesproken grafische lijnen. Iedere smaak had zijn karakter; the sharp one, the round one en the straight one. Per smaak werd ook een aparte vorm van etiket ontwikkeld om dit extra in de verf te zetten. Nadat de denkoefening over de kleurdop, de vorm van de fles, de inhoud van de fles etc. achter de rug waren besloten we mee te doen aan de Pentawards in New York, de oscars in packaging design world wide. Een tikkeltje arrogant maar zeer gedreven dienden we in. Geen makkelijke contest wanneer je de geïnvesteerde budgetten vergelijkt. We wonnen Bronze als enige Belg tussen alle grote frisdrank merken. Als kers op de taart staan we ook nog eens in het Package Design boek van Tasschen.
Omdat mijn schoenen het begeven hadden tijdens de trip naar New York, had ik er daar een paar nieuwe gekocht: Blauwe Air Jordans. Had ik geweten dat deze collector’s items gingen worden was ik er nooit mee naar Zwarte Cross geweest. Kijk ook eens naar het filmpje van de uitreiking; “Djoz Nuttebeum”. Blijkbaar deed ik ook iets grappig, maar ik weet niet meer wat…
- Logo design
- Packaging design
- Branding